Zapewnienie przedszkolakom oraz dzieciom w wieku szkolnym odpowiednich warunków higienicznych wynika wprost z przepisów, wedle których każdy dyrektor obiektu szkolnego musi dzieciom zapewnić bezpieczeństwo oraz higieniczne warunki nauczania. Łączy się to zatem z możliwością komfortowej i bezpiecznej zmiany odzieży przez przedszkolaków i uczniów. Szatnia przedszkolna i szatnia szkolna – jakie wymogi musi spełnić? Jak się okazuje, jest ich całkiem sporo.
Do czego służy szatnia szkolna?
Szatnie szkolne to w założeniu wydzielone, osobne pomieszczenia, w których każdy uczeń uczęszczający na lekcje w danym obiekcie, może:
- zmienić swoją odzież,
- przechowywać odzież na przebranie na czas uczestnictwa w lekcjach,
- przechowywać obuwie oraz akcesoria osobiste,
- chronić różne przedmioty codziennego użytku.
Istotne jest, że z reguły w publicznych oraz niepublicznych szkołach za zgubienie poszczególnych elementów odzieży odpowiada nie zarządca szkoły, w tym dyrektor, a sam uczeń. Wynika to w prostej linii z tego, że do szatni ma dostęp każdy zainteresowany. To również użytkownik szafki musi dbać o jej należytą eksploatację. Zamykać ją na czas obecności w szkole, myć w razie zabrudzenia, a także utrzymywać wszelkie zasady higieny i bezpieczeństwa panujące w danym obiekcie. Zabronione jest przetrzymywanie w szafkach np. zwierząt, materiałów niebezpiecznych czy różnego typu narzędzi i chemikaliów, które mogą stanowić jakiekolwiek zagrożenie. Podobnie jest z malowaniem po ich powierzchni (zewnętrznej i wewnętrznej), za co wewnętrzne regulaminy danej placówki mogą przewidywać duże kary finansowe.
Aby szafka spełniła oczekiwania uczniów, powinna charakteryzować się jak najwyższą jakością i być w stanie chronić ubrania oraz akcesoria osobiste. Ciekawostką jest fakt, że przechowywanie przemoczonych lub brudnych ubrań np. w sali lekcyjnej (klasie), jest uznawane za wysoce niehigieniczne. Wynika to przede wszystkim z tego, że odzież użytkowana na zewnątrz, np. okrycia wierzchnie, w trakcie niepogody, może wydzielać nieprzyjemny zapach, szczególnie gdy w klasie będzie znajdowało się ich nawet kilkanaście lub więcej. Ponadto negatywnie wpływa to również na ład i porządek oraz bezpieczeństwo, szczególnie w przypadku naniesienia zabrudzeń z podeszew czy zawilgocenia posadzki ze względu na noszenie mokrego obuwia. Mokry śnieg naniesiony na szkolne podłogi może stanowić niemałe zagrożenie – za zdarzenie takie jak przewrócenie się dziecka wskutek poślizgnięcia się na zabrudzonej podłodze odpowiada już sam dyrektor.
[product category_id="195" limit="4" onlyAvailable="true"]
Szatnia przedszkolna – czym się kierować w jej urządzeniu?
Warto zacząć od tego, że szatnia przedszkolna jest pomieszczeniem zaliczanym do kategorii pokoi higieniczno-sanitarnych, na równi z łaźniami oraz umywalniami. Właśnie z tego względu tak ważne jest przede wszystkim zapewnienie jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa użytkowników oraz zadbanie o ich komfort, z którym wiąże się kompleksowe wyposażenie szatni. Zatem warto znaleźć w niej miejsce na:
- Szafki szkolne – nowoczesne szafki nie mają już nic wspólnego z tymi, z którymi miało do czynienia wielu rodziców. Są odporne na użytkowanie, skutecznie zabezpieczają całą zawartość, a ich eksploatacja nie stanowi żadnego zagrożenia. Nie zacinają się i nie tracą płynności działania nawet po wielu latach intensywnego użytkowania szkolnego.
- Ławki szatniowe – warto, aby w szatni szkolnej znalazło się także kilka ławek, na których można usiąść w celu ściągnięcia obuwia i jego zmiany. Powinny być przytwierdzone do podłoża w taki sposób, aby uniemożliwić dzieciom ich przewrócenie bądź podniesienie. To kwestia bezpieczeństwa i ochrony zarówno samych dzieci, jak i szkolnego mienia.
Warto także kupić inne dodatkowe elementy wyposażenia, zwracając jednak uwagę przede wszystkim na ich zgodność ze sposobem użytkowania.
Szatnie szkolne – najważniejsze wymagania prawne
Szatnia szkolna, niezależnie od liczby uczniów uczących się w danym obiekcie czy ich wieku, powinna zawsze być wyposażona w odpowiednio wydajny system wentylacji. System powinien być w stanie usunąć z powietrze z pomieszczenia i wymienić na nowe w jak najkrótszym czasie – minimum 4-krotnie w ciągu jednej godziny. Ponadto ważne jest, aby strop był zawieszony na wysokości minimum 2,5 m, a na ścianach – aż do wysokości 2 m – powinny znajdować się płytki bądź lakier. Powierzchnie te muszą być łatwozmywalne i nie chłonąć zanieczyszczeń, brudu, wilgoci i chemikaliów.
[product category_id="196" limit="4" onlyAvailable="true"]
Podobną charakterystykę powinna mieć podłoga. Liczy się przede wszystkim jej łatwa pielęgnacja, aby nie chłonęła zabrudzeń. Dobrze sprawdzają się płytki, jednak zawsze antypoślizgowe lub z widoczną strukturą, a także inne materiały, które każdy zarządca budynku będzie mógł z łatwością zmywać po zakończonych lekcjach.
Warto także usunąć wszelkie ostre przedmioty lub wystające, niebezpieczne elementy konstrukcyjne, a także luźne, ciężkie urządzenia nieprzytwierdzone do posadzki, ściany lub sufitu, które mogą stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia i życia uczniów.
Szatnie szkolne muszą być także suche i pozbawione zacieków oraz grzybów, które mogą w rezultacie prowadzić do wielu problemów zdrowotnych przebywających w nich dzieci. Z reguły za ich powstawanie odpowiada niewydajna wentylacja grawitacja lub mechaniczna.
Szafki szkolne – przepisy i atesty
Prawo nakłada na dyrektora danej szkoły obowiązek stosowania w szatniach wyłącznie urządzeń i mebli atestowanych i certyfikowanych (przez Polskie Centrum Akredytacji), które będą dzieciom zapewniać optymalne bezpieczeństwo w trakcie intensywnej, codziennej eksploatacji szkolnej. W ten sposób dyrektorzy muszą nabywać przedmioty o wyspecjalizowanym przeznaczeniu, które powstały z myślą o bezpieczeństwie oraz komforcie korzystających z nich uczniów. Liczy się:
- Odporność na użytkowanie – im wyższa trwałość mebla, tym dłuższy czas jego eksploatacji. Wbrew pozorom bywa tak, że zakup nieco kosztowniejszej szafki może opłacić się w dłuższej perspektywie czasowej.
- Bezpieczeństwo – szafki, szczególnie zawiasy oraz różne ruchome elementy konstrukcyjne, powinny być trwałe i zapewniać pełne bezpieczeństwo użytkowania nawet w przypadku jakichkolwiek czynności dewastujących.
Jaka powinna być szatnia dla przedszkolaka?
Szatnia dla dzieci powinna umożliwiać przebranie się przed zajęciami wychowania fizycznego w komfortowych i bezpiecznych warunkach. Większość wymogów w sprawie warunków technicznych wynika dokładnie opisuje każde rozporządzenie Ministra Infrastruktury, które dokładnie precyzuje wszelkie wymagania stawiane przez oddzielne pomieszczenia służące do przebierania się oraz przechowywania odzieży. Wymogi, jakim powinny odpowiadać budynki, są kluczowe w sprawie bezpieczeństwa, liczy się zatem nie tylko ich usytuowanie, lecz także to, czy szafki i ławki spełniają oczekiwania uczniów. Szatnia do przedszkola, podobnie jak dla starszych uczniów, powinna charakteryzować się pełnym bezpieczeństwem użytkowania oraz wysokim komfortem dla dzieci.
FAQ:
- Jaka powinna być szatnia dla dzieci?
Szatnia szkolna, niezależnie od wieku uczniów korzystających z jej wyposażenia, powinna być przede wszystkim jak najbezpieczniejsza. Wszystkie meble, w tym ławki oraz szafki, powinny mieć certyfikaty i atesty wydane przez Polskie Centrum Akredytacji, które świadczą o ich zgodności z wymogami stawianymi przez przepisy.
- Szafki przedszkolne – przepisy najważniejsze z punktu widzenia bezpieczeństwa, o czy należy pamiętać?
Szafki szkolne muszą być wykonane z materiałów łatwych w czyszczeniu i myciu oraz dezynfekcji, jeśli jest taka możliwość. Dobrze jest także, jeśli szafki zostaną na stałe przytwierdzone do konstrukcji budynku oraz dostosowane do wieku uczniów.
- Szatnia dla dzieci – jaką powinna mieć konstrukcję?
Szatnia szkolna powinna być przede wszystkim higieniczna. Ściany powinny być wysokie na 2,5 m, a do 2 m pokryte łatwozmywalną farbą lub specjalnymi płytkami. Podobne wymogi dotyczą podłóg, które jednak powinny cechować się także właściwościami antypoślizgowymi.